Kratak vodič za zdravorazumsko surfanje

Dragi rekreativci koji ne trenirate ozbiljno i oni drugi – prošli tjedan sam pročitao članak na 3sporta pod naslovom „Lakše je brže – Utjecaj tjelesne težine na brzinu trčanja“ koji me je natjerao na nekoliko negativnih komentara na Facebooku. Nakon što sam malo razmislio shvatio sam da se nisam trebao nervirati – internet je pun članaka koji sadrže poluprovjerene činjenice i prijevode prevođenih prijevoda koji kao u pokvarenom telefonu imaju vrlo malo veze sa originalnim zamislima.

Ono što izdvaja članak na 3sporta.com je da u sebi sažima više tipičnih grešaka koje se mogu susresti na internetu (i u novinama). Kao pomoć pri izbjegavanju nasjedanja na obećanja o osobnim rekordima i čarobnim metodama treninga evo par zamki u koje se možete lako zaplesti na internetu:

  1. Fokus na samo jednu komponentu složenog problema

Već u nadnaslovu stoji Lakše je brže – ovo je ultra pojednostavljenje složenog problema treninga. Ne kažem da je sto posto netočno ali bome nije ni sto posto točno. Trening, dužina same trke, visinski profil, genetski faktori, klimatski uvjeti su samo neki od faktora koji utječu na to koja je idealna težina za neku utrku. Chris McCormack nije osvojio Havaje dok nije povećao težinu sa kojom se je natjecao. Pouka:  Brzina i rezultat su rezultat međuodnosa velikog broja faktora. Samo smanjivanje težine bez brige o ostalim faktorima sigurno ne garantira napredak.

  1. Zloupotreba znanstvenih studija

Vrlo je lako uzeti tvrdnju neke studije iz konteksta i koristiti ih kao dokaz svoje tvrdnje. „Prema nekim procjenama gubitak od 4.5 kg može rezultirati 12 sekundi bržem tempu po kilometru, što je na 5 kilometara napredak od minute, a preslikano na maratonsku distancu čak devet minuta. S manje kilograma, osobni rekord samo čeka da se dogodi!“

Kada se zapitamo – gubitak od 4,5kg – na koju početnu kilažu – jel isto ako 4,5 kile izgubi muškarac od 120 kila ili djevojka od 55 kila? Ako izgubiš 4,5 kile a ne trčiš uopće – hoćeš svjedno trčati brže? Ako bi Kenijac koji trči 2:03 izgubio 4,5 kg – da li bi vidjeli prvi maraton ispod 2 sata? I onda ponovno – ovisi, zavisi, naravno da ne.

  1. Korištenje znanstvenih termina

U članku se spominju VO2 maks, tjelesna težina i tjelesna masa. U većini slučajeva ljudi koriste stručne izraze da ispadnu pamentiji i da zadive publiku. Stručnjaci nemaju ove potrebe i mogu objasniti bit stvari bez da koriste stručne izraze.

  1. Obećavanje rezultata bez treninga

„S manje kilograma, osobni rekord samo čeka da se dogodi“. Što bi rekao narod nema kruha bez motike. Bez trčanja nećete postati brži. Kvaliteta treninga je najbitniji faktor koji utječe na formu. Pogotovo kao početnik se može brzo napredovati bez ikakve potrebe za gladovanjem i skidanjem težine.

Sigurno da većina nas ima koji kilogram viška koji bi trebali skinuti. Ne kažem da je deblje brže. Glavni problem članka je da se fokusira na jednu stranu zagonetke koja je vrlo složena. Vrlo je teško u kratkom članku na internet portalu napisati savjete koji će biti korisni širokoj publici. Pouka je da ne uzimate sve što pročitate ili čujete kao savjet  zdravo za gotovo. Čitajte, učite, slušajte i promislite svojom glavom kome ćete vjerovati.

Oglasi
Ovaj unos je objavljen u Nekategorizirano. Bookmarkirajte stalnu vezu.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s